Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Wyniki sprzedaży to jeden z głównych elementów sukcesu każdego sklepu internetowego. To od tego czynnika zależy sukces finansowy biznesu, więc każda firma szuka najlepszej odpowiedzi na pytanie: jak zwiększyć swoją sprzedaż? Na szczęście w tym zakresie rozwiązań może być wiele – niektóre sprawdzą się lepiej w przypadku mniejszych przedsiębiorstw, po inne będą sięgać większe marki.

Podstawą dla efektywnych działań marketingowych dla e-commerce jest oczywiście jakościowy produkt oraz aktywnie rozwijany sklep internetowy. Elementy te nie są jednak gwarancją sukcesu – bez wyznaczenia celów, podjęcia odpowiednich działań promocyjnych oraz optymalizacji pod SEO nawet dobrze zaprojektowana witryna i najlepszy produkt nie przyniosą oczekiwanych zysków. Dlatego w tym artykule opowiemy bliżej o tym, jak zwiększać sprzedaż i wykorzystać potencjał swojego sklepu oraz towaru.

Zacznij od podstaw, czyli kilka słów o stronie sklepu

Aby zwiększyć sprzedaż online, musisz nie tylko zaistnieć w sieci, ale też przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów. W praktyce oznacza to, że Twoja strona internetowa musi być widoczna, użyteczna, responsywna i przyjazna dla użytkowników. Składa się na to każdy element jej designu zarówno wizualnego, jak i technicznego, dlatego musisz przemyśleć wszystko już na etapie projektowania. Oto kilka najistotniejszych elementów, na które warto zwrócić uwagę.

Strona główna

Strona główna jest wizytówką Twojego sklepu – użytkownicy często ją odwiedzają, by uzyskać ogólne wrażenie na temat asortymentu i sprawdzić, czy sprzedawcy można zaufać. Powinna być zaprojektowana z uwzględnieniem specyfiki zachowań konsumentów i wykorzystywać wszystkie możliwe narzędzia, aby zatrzymać odwiedzającego na stronie i przekonać go do wejścia do katalogu.

Nie ma idealnego przepisu, który sprawdziłby się w 100% w każdym sklepie internetowym. Istnieje jednak kilka sposobów, jak zwiększyć sprzedaż:

  • umieść na stronie krótkie informacje o dostawie i płatności, gwarancjach, korzyściach – wszystko to ma niewiele wspólnego z zarządzaniem uwagą i zachowaniem, ale buduje zaufanie i przekonuje klientów do dokonania zakupu;
  • zwróć uwagę na poszczególne produkty – nowe, popularne, aktualne w danym miesiącu lub sezonie – można utworzyć kilka bloków produktowych z nagłówkami;
  • wyróżnij najważniejsze i najpopularniejsze produkty oraz promocje – gdy użytkownik trafia na stronę główną, ważne, aby od razu przykuć jego uwagę;
  • gwarancje i korzyści zawsze umieszczaj w zasięgu wzroku klientów. Bloki te przypominają odwiedzającym, że kupowanie u Ciebie jest opłacalne, wygodne i bezpieczne. Dobrze by było, gdyby były widoczne wszędzie tam, gdzie kupujący jest i bez względu na to, jakie strony przegląda.

Nie przesadzaj też z kreatywnością. Pamiętaj, że współcześni konsumenci przywykli już do pewnych standardów zakupowych online, np.: wchodząc do dowolnego sklepu internetowego, spodziewają się zobaczyć ikonkę koszyka w prawym górnym rogu.

Katalog produktów

Przeglądanie asortymentu sklepu musi być maksymalnie wygodne i przyjemne dla użytkownika. Jeśli klienci bez zbędnej straty czasu mogą znaleźć i dostać się do właściwych produktów, obroty wzrastają nawet o 30-70%. Jeśli więc zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego, przede wszystkim zadbaj o prostotę, przejrzystość i logiczne uporządkowanie katalogu. Aby ułatwić kupującym nawigację, możesz również:

  • podzielić towary na podkategorie według kilku kryteriów, aby ten sam produkt był wyświetlany w kilku sekcjach;
  • tworzyć wielopoziomową strukturę z prostymi i zrozumiałymi nagłówkami;
  • użyć wizualizacji, oznaczając wszystkie lub tylko ważne i popularne kategorie za pomocą ikon czy też zdjęć.

Co więcej, dla produktów nowych, popularnych i premium możesz stworzyć dodatkowe kategorie i umieścić je na głównym ekranie oraz na szczycie rozwijanego menu kategorii. Ważne jest również udostępnienie użytkownikom wygodnych filtrów, dzięki którym łatwiej znajdą to, czego potrzebują.

Karty produktów

Jeśli klient nie może dokładnie obejrzeć produktu i poczytać o jego specyfikacji, to trudno będzie Ci zachęcić go do zakupu. Dlatego też podstawą są tutaj wysokiej jakości zdjęcia z różnych ujęć, a także pełna informacja o towarze: wymiary, dane techniczne, cena, warianty kolorystyczne, skład itp. Dla potrzeb SEO ważne jest również, aby opisy produktów były oryginalne i unikalne – nie kopiuj ich ze stron producentów lub innych sprzedawców, ponieważ nie wpłynie to dobrze na pozycjonowanie Twojego sklepu.

Jak zwiększyć sprzedaż produktu?

Może się zdarzyć tak, że ruch w sklepie jest duży, a zyski na dobrym poziomie, ale pewien produkt lub cała grupa z jakichś powodów się nie sprzedają. Co zrobić w takiej sytuacji?

Okazyjny zakup w zestawie

W praktyce zestawy towarów, które są łączone według pewnych cech i sprzedawane jako całość, kupuje się szybciej niż pojedyncze sztuki. Pomagają klientowi zaoszczędzić czas i dokonać zrównoważonego, opłacalnego zakupu. Możesz łączyć najpopularniejsze przedmioty z tymi, które sprzedają się powoli, tworzyć zestawy tematyczne lub sezonowe. W wielu niszach jest duży popyt także na zestawy upominkowe. Oferta cieszy się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza jeśli dasz klientowi możliwość wyboru składu zestawu.

Sprzedaż cross-sell i up-sell

Najbardziej opłacalnym podejściem dla firmy jest dążenie do sprzedaży większej liczby pozycji na raz. Możesz stymulować to za pomocą rekomendacji produktów – pokrewnych, uzupełniających, podobnych, popularnych.

Cross-sell motywuje kupującego do zakupu powiązanych produktów z innych kategorii np.: etui do smartfona, słuchawki do laptopa, doniczka do rośliny. Z kolei up-sell to technika mająca na celu zwiększenie kwoty sprzedaży. Zachęca klienta do zakupu droższej wersji tego samego produktu poprzez zaakcentowanie dodatkowych korzyści płynących z alternatywy – nowocześniejszy model, lepsze osiągi, dodatkowe funkcje, większy komfort użytkowania.

Rabaty, bonusy i promocje

Przychód zależy od liczby i wielkości sprzedaży, dlatego musisz dążyć do tego, aby każdy klient kupował więcej. Jako zachętę wykorzystaj różne bonusy, rabaty i oferty promocyjne:

  • prezent lub bezpłatna wysyłka przy składaniu zamówienia na kwotę powyżej określonego progu;
  • rabat na dodatkową usługę przy zakupie głównego produktu;
  • przy zakupie kilku produktów ostatni za pół ceny.

Indywidualne zniżki, karty rabatowe, programy lojalnościowe również przyczyniają się do wielokrotnych i większych zakupów.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Optymalizacja działań reklamowych

Przychody mogą również wzrosnąć, jeśli zmniejszysz koszt pozyskania klientów. Aby to zrobić, musisz zwiększyć skuteczność reklamy.

  • Zwiększ dokładność kierowania. Nie reklamuj sklepu internetowego wszystkim użytkownikom sieci. Konieczne jest jasne zdefiniowanie grupy docelowej i przyciągnięcie zainteresowanych odwiedzających.
  • Włącz retargeting. Wskazane jest przypomnienie potencjalnym klientom, którzy byli już zainteresowani zakupem, o firmie i produkcie – pokazuj im reklamy nowych produktów, ogłoszenia o zniżkach i wyprzedażach, przypominaj o porzuconych koszykach.
  • Promuj sklep w popularnych mediach i na blogach. Większość współczesnych użytkowników ufa liderom opinii (influencerom) oraz ich naśladuje.
  • Zachęcaj stałych klientów do wystawiania opinii. Rekomendacje od przyjaciół, znajomych i innych klientów są bardziej wiarygodne niż standardowa reklama.

Postaraj się dokładnie zdefiniować swoich odbiorców i zrób kilka portretów swoich klientów, określając takie ich cechy, jak wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania itp. Będziesz mógł wykorzystać te informacje do wyboru właściwych kanałów reklamowych, czyli tych miejsc w sieci (i nie tylko), gdzie na pewną są Twoi potencjalni odbiorcy. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż online.

Odzyskaj porzucone koszyki

Prawie 70% kupujących, którzy umieścili produkt w koszyku, opuszcza sklep bez dokonania zakupu. Oznacza to, że otrzymujesz tylko 30% możliwego zysku. Dobrą wiadomością jest to, że nie wszystkie porzucone zamówienia są bezpowrotnie stracone. Jednym z najczęstszych powodów jest to, że kupujący był po prostu rozproszony i nie dokończył transakcji. Jeśli klient zdecydowanie potrzebuje produktu, nie trzeba go już przekonywać – wystarczy przypomnieć mu o niedokończonym zakupie, na przykład, wysyłając maila z odpowiednim komunikatem. Według statystyk, po otrzymaniu takiej wiadomości nawet 20% osób porzucających koszyk wraca do sklepu i dokonuje zakupu.

Zamień nowych klientów w stałych

Każdy sprzedawca wie, że dużo tańsze jest przekonanie do zakupu aktualnych klientów niż pozyskiwanie nowych. Postaraj się więc, aby każdy nowy klient został z Tobą na dłużej. Aby zdobyć lojalność i zaufanie konsumentów:

  • zbieraj kontakty, by drogą mailową przypominać o sobie lub dawać małe rabaty i upominki dla stałych klientów;
  • efektywnie wykorzystuj mailing: nie musisz irytować klienta niekończącym się spamem — wysyłaj e-maile tylko z przydatnymi informacjami i pamiętaj, aby dać możliwość wyboru, które wiadomości klient chce otrzymywać;
  • personalizuj komunikaty, by budować z klientem bezpośrednią więź – życz mu wszystkiego najlepszego i podaruj okazyjny kod promocyjny, przypomnij mu o produkcie, którego ostatnio szukał lub, że towary z jego listy życzeń są przecenione;
  • zbieraj feedback i wyraź zainteresowanie opinią klienta. Pomoże Ci poznać te kwestie, które warto poprawić, ale stworzy też poczucie troski o konsumenta.

Warto też stworzyć społeczność, dając swoim klientom możliwość kontaktowania się z Tobą i między sobą.

Nie są to oczywiście wszystkie sposoby na to, jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego. Ważnym elementem jest także pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach i optymalizacja techniczna zasobu. W arsenale możliwości sprzedawcy są także reklamy płatne, współpraca z innymi markami, tworzenie treści na bloga z uwzględnieniem SEO, kampanie na YouTube i inne. Zwiększenie sprzedaży to wieloetapowy proces, który musi być realizowany w sposób ciągły, ale stopniowo – najlepiej wdrażać nowe rozwiązania pojedynczo i na bieżąco monitorować wyniki. Jeśli już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż sklepu, działaj od razu!

iCEA
iCEA
Oceń tekst
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

Jakie korzyści daje bezpłatny audyt SEO online? Podpowiadamy, na jakie aspekty zwraca uwagę bezpłatna analiza i jakich informacji może dostarczyć.
Jak dodać swoją stronę do Google?

Jak dodać swoją stronę do Google?

Skąd wyszukiwarka wie o zmianach na stronie? Czy każdą nową witrynę trzeba dodać do jej katalogu samodzielnie? Czytaj dalej, a uzyskasz odpowiedź.
Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić sukces?

Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić sukces?

Pozycjonowanie stron internetowych to istotny proces, który przynosi doskonałe efekty. Sprawdź więc, czy możesz przeprowadzać go samodzielnie!