Wyniki sprzedaży to jeden z głównych elementów sukcesu każdego sklepu internetowego. To od tego czynnika zależy sukces finansowy biznesu, więc każda firma szuka najlepszej odpowiedzi na pytanie: jak zwiększyć swoją sprzedaż? Na szczęście w tym zakresie rozwiązań może być wiele – niektóre sprawdzą się lepiej w przypadku mniejszych przedsiębiorstw, po inne będą sięgać większe marki.
Podstawą dla efektywnych działań marketingowych dla e-commerce jest oczywiście jakościowy produkt oraz aktywnie rozwijany sklep internetowy. Elementy te nie są jednak gwarancją sukcesu – bez wyznaczenia celów, podjęcia odpowiednich działań promocyjnych oraz optymalizacji pod SEO nawet dobrze zaprojektowana witryna i najlepszy produkt nie przyniosą oczekiwanych zysków. Dlatego w tym artykule opowiemy bliżej o tym, jak zwiększać sprzedaż i wykorzystać potencjał swojego sklepu oraz towaru.
Aby zwiększyć sprzedaż online, musisz nie tylko zaistnieć w sieci, ale też przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów. W praktyce oznacza to, że Twoja strona internetowa musi być widoczna, użyteczna, responsywna i przyjazna dla użytkowników. Składa się na to każdy element jej designu zarówno wizualnego, jak i technicznego, dlatego musisz przemyśleć wszystko już na etapie projektowania. Oto kilka najistotniejszych elementów, na które warto zwrócić uwagę.
Strona główna jest wizytówką Twojego sklepu – użytkownicy często ją odwiedzają, by uzyskać ogólne wrażenie na temat asortymentu i sprawdzić, czy sprzedawcy można zaufać. Powinna być zaprojektowana z uwzględnieniem specyfiki zachowań konsumentów i wykorzystywać wszystkie możliwe narzędzia, aby zatrzymać odwiedzającego na stronie i przekonać go do wejścia do katalogu.
Nie ma idealnego przepisu, który sprawdziłby się w 100% w każdym sklepie internetowym. Istnieje jednak kilka sposobów, jak zwiększyć sprzedaż:
Nie przesadzaj też z kreatywnością. Pamiętaj, że współcześni konsumenci przywykli już do pewnych standardów zakupowych online, np.: wchodząc do dowolnego sklepu internetowego, spodziewają się zobaczyć ikonkę koszyka w prawym górnym rogu.
Przeglądanie asortymentu sklepu musi być maksymalnie wygodne i przyjemne dla użytkownika. Jeśli klienci bez zbędnej straty czasu mogą znaleźć i dostać się do właściwych produktów, obroty wzrastają nawet o 30-70%. Jeśli więc zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego, przede wszystkim zadbaj o prostotę, przejrzystość i logiczne uporządkowanie katalogu. Aby ułatwić kupującym nawigację, możesz również:
Co więcej, dla produktów nowych, popularnych i premium możesz stworzyć dodatkowe kategorie i umieścić je na głównym ekranie oraz na szczycie rozwijanego menu kategorii. Ważne jest również udostępnienie użytkownikom wygodnych filtrów, dzięki którym łatwiej znajdą to, czego potrzebują.
Jeśli klient nie może dokładnie obejrzeć produktu i poczytać o jego specyfikacji, to trudno będzie Ci zachęcić go do zakupu. Dlatego też podstawą są tutaj wysokiej jakości zdjęcia z różnych ujęć, a także pełna informacja o towarze: wymiary, dane techniczne, cena, warianty kolorystyczne, skład itp. Dla potrzeb SEO ważne jest również, aby opisy produktów były oryginalne i unikalne – nie kopiuj ich ze stron producentów lub innych sprzedawców, ponieważ nie wpłynie to dobrze na pozycjonowanie Twojego sklepu.
Może się zdarzyć tak, że ruch w sklepie jest duży, a zyski na dobrym poziomie, ale pewien produkt lub cała grupa z jakichś powodów się nie sprzedają. Co zrobić w takiej sytuacji?
W praktyce zestawy towarów, które są łączone według pewnych cech i sprzedawane jako całość, kupuje się szybciej niż pojedyncze sztuki. Pomagają klientowi zaoszczędzić czas i dokonać zrównoważonego, opłacalnego zakupu. Możesz łączyć najpopularniejsze przedmioty z tymi, które sprzedają się powoli, tworzyć zestawy tematyczne lub sezonowe. W wielu niszach jest duży popyt także na zestawy upominkowe. Oferta cieszy się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza jeśli dasz klientowi możliwość wyboru składu zestawu.
Najbardziej opłacalnym podejściem dla firmy jest dążenie do sprzedaży większej liczby pozycji na raz. Możesz stymulować to za pomocą rekomendacji produktów – pokrewnych, uzupełniających, podobnych, popularnych.
Cross-sell motywuje kupującego do zakupu powiązanych produktów z innych kategorii np.: etui do smartfona, słuchawki do laptopa, doniczka do rośliny. Z kolei up-sell to technika mająca na celu zwiększenie kwoty sprzedaży. Zachęca klienta do zakupu droższej wersji tego samego produktu poprzez zaakcentowanie dodatkowych korzyści płynących z alternatywy – nowocześniejszy model, lepsze osiągi, dodatkowe funkcje, większy komfort użytkowania.
Przychód zależy od liczby i wielkości sprzedaży, dlatego musisz dążyć do tego, aby każdy klient kupował więcej. Jako zachętę wykorzystaj różne bonusy, rabaty i oferty promocyjne:
Indywidualne zniżki, karty rabatowe, programy lojalnościowe również przyczyniają się do wielokrotnych i większych zakupów.
Przychody mogą również wzrosnąć, jeśli zmniejszysz koszt pozyskania klientów. Aby to zrobić, musisz zwiększyć skuteczność reklamy.
Postaraj się dokładnie zdefiniować swoich odbiorców i zrób kilka portretów swoich klientów, określając takie ich cechy, jak wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania itp. Będziesz mógł wykorzystać te informacje do wyboru właściwych kanałów reklamowych, czyli tych miejsc w sieci (i nie tylko), gdzie na pewną są Twoi potencjalni odbiorcy. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż online.
Prawie 70% kupujących, którzy umieścili produkt w koszyku, opuszcza sklep bez dokonania zakupu. Oznacza to, że otrzymujesz tylko 30% możliwego zysku. Dobrą wiadomością jest to, że nie wszystkie porzucone zamówienia są bezpowrotnie stracone. Jednym z najczęstszych powodów jest to, że kupujący był po prostu rozproszony i nie dokończył transakcji. Jeśli klient zdecydowanie potrzebuje produktu, nie trzeba go już przekonywać – wystarczy przypomnieć mu o niedokończonym zakupie, na przykład, wysyłając maila z odpowiednim komunikatem. Według statystyk, po otrzymaniu takiej wiadomości nawet 20% osób porzucających koszyk wraca do sklepu i dokonuje zakupu.
Każdy sprzedawca wie, że dużo tańsze jest przekonanie do zakupu aktualnych klientów niż pozyskiwanie nowych. Postaraj się więc, aby każdy nowy klient został z Tobą na dłużej. Aby zdobyć lojalność i zaufanie konsumentów:
Warto też stworzyć społeczność, dając swoim klientom możliwość kontaktowania się z Tobą i między sobą.
Nie są to oczywiście wszystkie sposoby na to, jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego. Ważnym elementem jest także pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach i optymalizacja techniczna zasobu. W arsenale możliwości sprzedawcy są także reklamy płatne, współpraca z innymi markami, tworzenie treści na bloga z uwzględnieniem SEO, kampanie na YouTube i inne. Zwiększenie sprzedaży to wieloetapowy proces, który musi być realizowany w sposób ciągły, ale stopniowo – najlepiej wdrażać nowe rozwiązania pojedynczo i na bieżąco monitorować wyniki. Jeśli już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż sklepu, działaj od razu!