Jak powinny wyglądać treści pisane pod SEO?

Jak powinny wyglądać treści pisane pod SEO?

Jeśli chcesz przenieść (lub po prostu rozwijać) swój biznes w sieci i stworzyć długofalową relację z klientami, nie wystarczy Ci tylko ładna strona internetowa czy profil w mediach społecznościowych. To, czego oczekują fani marki, to wartościowe treści.

Do niedawna na przeciwległym biegunie stały tzw. teksty pod SEO, których nadrzędnym celem długo było wyłącznie podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Były to teksty o wyjątkowo słabej jakości (nazywane potocznie „preclami”), w których treść wplatano najczęściej ogromne liczby słów kluczowych.

Jednak świat idzie do przodu, a wraz z nim także wymogi wyszukiwarki. Dziś słowa kluczowe nie wystarczą, a ich nadmiar nie tylko nie pomoże Twojej witrynie, ale wręcz jej zaszkodzi.

Co to jest SEO?

SEO (od ang. Search Engine Optimization) to innymi słowy pozycjonowanie stron internetowych. Proces ten ma na celu wywindowanie pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. To ważne, ponieważ im wyżej witryna pojawia się np. w Google, tym więcej użytkowników ją zobaczy, odwiedzi lub dokona na niej zakupu.

Pozycjonowanie jest dość złożonym procesem, dlatego wyróżniamy jego dwa podstawowe typy.

Pozycjonowanie on-site

To pozycjonowanie, na które składają się wszystkie działania w obrębie witryny. Chodzi tu nie tylko o kwestie techniczne (np. jakość kodu strony, tempo ładowania witryny, certyfikaty bezpieczeństwa czy odpowiednie przekierowania), ale także elementy związane z szeroko pojętym User Experience (np. intuicyjna nawigacja na stronie) i samym contentem.

Pozycjonowanie off-site

Ta część pozycjonowania odbywa się poza samą stroną, jednak ma dla niej ogromne znaczenie. W pozycjonowaniu off-site chodzi przede wszystkim o budowę profilu linkowego, czyli dbaniu o to, by jak najwięcej jakościowych witryn linkowało do poszczególnych miejsc Twojej strony.

Oczywiście, jako właściciel strony nie zawsze będziesz miał wpływ na to, kto i kiedy postanowi podlinkować Twoją stronę. Jest jednak coś, co możesz zrobić, by zwiększyć tego prawdopodobieństwo: jakościowe treści, którymi odbiorcy będą chcieli dzielić się z innymi.

Dlaczego content jest tak ważny?

Jeśli interesuje Cię tematyka pozycjonowania bądź pisania tekstów w sieci, na pewno zetknąłeś się ze stwierdzeniem „Content is King”, pochodzącym z eseju Billa Gatesa, współzałożyciela Microsoftu. Co jednak oznaczają jego słowa w praktyce i czemu może służyć jakościowy content?

Przekazywanie informacji

Treści w Internecie mogą służyć przekazywaniu informacji, np. newsów z danej dziedziny, które zaciekawią odbiorców i sprawią, że faktycznie dowiedzą się czegoś więcej.

Dostarczanie rozrywki

To niezwykle ważna funkcja contentu, dlatego treści powinny być możliwie lekkie w odbiorze. Jeśli dostarczysz fanom swojej marki dobrej rozrywki, Twoje produkty także będą kojarzyć im się pozytywnie. Świetnym przykładem jest np. organizacja loterii konsumenckiej bądź konkursu opartego o grywalizację.

Udzielanie wskazówek

Czyli zajrzenie za branżowe kulisy lub poznanie danej dziedziny od kuchni. Informacje, które nie są dostępne od ręki dla każdego, zawsze będą kuszące. Pamiętaj, by nie zabrakło wśród nich praktycznych porad, dzięki którym codzienność Twoich odbiorców stanie się łatwiejsza.

Rodzaje contentu

Ogromną mocą contentu sieciowego jest mnogość formatów, w których tworzeniu i wyborze ogranicza w zasadzie tylko wyobraźnia. Treści to przecież nie zawsze teksty, ale także:

  • grafiki,
  • infografiki,
  • gify,
  • filmiki wideo,
  • zdjęcia 360°,
  • gry online,
  • konkursy,
  • prezentacje,
  • e-booki,
  • muzyka,
  • relacje w mediach społecznościowych.

Tak bogaty wybór daje Ci pewność, że zawsze będziesz mógł tworzyć treści, które faktycznie dotrą do Twojej grupy docelowej.

Teksty SEO - co to jest?

Tekstem SEO nazywamy tekst, który został stworzony (a następnie opublikowany) w celu podniesienia pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Aby tak się stało, musi on zawierać odpowiednie słowa kluczowe, jakie odpowiadają potrzebom potencjalnych klientów danej firmy.

Warto podkreślić jednak, że – choć nadrzędną rolą tekstu SEO rzeczywiście jest pozycjonowanie – teksty te mają dziś także swoje wymogi jakościowe, dlatego liczy się ich merytoryka (w przypadku np. tekstów specjalistycznych) oraz atrakcyjność dla odbiorcy.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe są umieszczane w treściach na stronie z kilku powodów. Po pierwsze, mają one za zadanie ułatwić botom Google ich klasyfikację i rozpoznanie tematyki witryny. Po drugie, mają połączyć Cię z potencjalnymi klientami, którzy – wpisując dane określenia w wyszukiwarkę – natrafią właśnie na Twoją stronę.

Nie jest to jednak takie proste, ponieważ wiele firm używa tych samych słów kluczowych. Jeśli np. Twoja firma sprzedaje obuwie, możesz mieć pewność, że konkurencyjne marki używają fraz typu obuwie damskie, obuwie męskie czy buty zimowe. Właśnie dlatego nie wystarczy samo użycie słów kluczowych, ale także napisanie ciekawego, jakościowego czy po prostu zabawnego tekstu, z którego czytelnik wyniesie coś nowego lub przynajmniej uśmiechnie się pod nosem.

Jak zaplanować słowa kluczowe?

W celu odnalezienia odpowiednich słów (fraz) kluczowych, warto sięgnąć po sprawdzone narzędzia. Poniżej przedstawiamy Ci przykładowe rozwiązania, które dodatkowo są darmowe.

Planer Słów Kluczowych Google

To narzędzie od Google przedstawi Ci nie tylko słowa kluczowe, ale też dotyczące ich statystyki. Planer Słów Kluczowych został stworzony z myślą o reklamach w systemie Google Ads, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać go w innym celu. Wystarczy, że wprowadzisz jedno słowo podstawowe (bazowe) dla danej tematyki, a narzędzie zaproponuje Ci kolejne.

Google Trends

Google Trends to w zasadzie cały serwis, który udostępnia informacje na temat tego, w jaki sposób użytkownicy formułują swoje zapytania w wyszukiwarce. Z tego narzędzia otrzymasz informacje o wyszukiwalności danych słów czy fraz z podziałem na konkretne okresy roku, a nawet regiony.

Zainteresowanie frazą pozycjonowanie w ujęciu czasowym

Zainteresowanie frazą pozycjonowanie z podziałem na podregiony. Pozdrawiamy łódzkie!

UberSuggest

Darmowa wyszukiwarka słów kluczowych, która oferuje dodatkowo także analizę powiązanych z podstawową frazą słów, a także sprawdzenie ich konkurencyjności (z podziałem na organiczne oraz płatne wyniki wyszukiwania).

Korzystanie z narzędzia jest bardzo intuicyjne. Na samym początku wystarczy wpisać słowo bazowe i wybrać język docelowy tworzonych treści.

Część informacji dotyczących frazy pozycjonowanie stron

Ubersuggest dostarczy Ci informacji m.in. o wyszukiwalności frazy w perspektywie miesiąca, a także poda Ci orientacyjny koszt jej użycia w reklamie Google Ads.

Teksty SEO - jak pisać?

Zastanawiasz się, jak pisać teksty pod SEO? Nie ma uniwersalnej recepty na stworzenie dobrego tekstu, ale istnieją punkty, o których zdecydowanie warto pamiętać przy jego tworzeniu.

Zrób dobry research

To absolutna podstawa, szczególnie gdy piszesz o zupełnie nowym dla Ciebie temacie. Poszukaj w sieci artykułów na dany temat, poczytaj branżowe fora lub zasięgnij języka u swojego klienta.

Weryfikuj źródła informacji

Zwłaszcza wtedy, gdy znaleziona przez Ciebie informacja brzmi co najmniej kontrowersyjnie. Pamiętaj, że w Internecie publikować może tak naprawdę każdy i nie wszystkie źródła wiedzy są wiarygodne. Nie ufaj zwłaszcza anonimowym wypowiedziom Internautów, ponieważ te często szerzą niesprawdzone informacje. Dla pewności sięgaj do kilku różnych źródeł i porównaj to, co w nich znalazłeś.

Zadbaj o aktualność

Dotyczy to zwłaszcza branż, w których rozmaite zapisy czy prawidła ulegają szybkiemu „przeterminowaniu” (np. prawo, finanse czy… pozycjonowanie!). Sprawdź, czy treści, na których bazujesz podczas pisania tekstu, nie pochodzą sprzed kilku lat i czy były w jakikolwiek sposób aktualizowane.

Wybierz odpowiednie frazy…

Dobór fraz kluczowych to być albo nie być tekstu SEO. Może się zdarzyć, że copywriter dostanie gotową listę słów kluczowych, które powinny zostać użyte w tekście, ale czasem to jego zadaniem jest ich znalezienie i dopasowanie.

Proces poszukiwania fraz kluczowych nigdy nie powinien przypominać wróżenia z fusów, dlatego warto podeprzeć się odpowiednimi narzędziami, które wskażą konkurencyjność fraz, ich popularność oraz sezonowość, a także tendencję wzrostową bądź spadkową.

W przypadku sklepów online, czyli branży e-commerce, ważny jest także podział fraz kluczowych na te dotyczące górnego i dolnego lejka sprzedażowego.

… ale nie przesadzaj z ich wykorzystaniem

Powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo” sprawdza się nie tylko w przypadku słodyczy czy używek, ale także słów kluczowych w tekstach SEO. Błędem jest myślenie, że im więcej z nich pojawi się w tekście, tym lepiej dla pozycjonowania strony.

Przeciwnie! Zbyt duża ich liczba może zostać odczytana przez algorytm Google jako tzw. keystuffing (dosłownie: upychanie słów kluczowych) i ukarana banem bądź filtrem nałożonym na stronę, które bardzo mocno ograniczą jej widoczność w sieci.

Przeczytaj napisany tekst ponownie

Ten punkt tyczy się w zasadzie każdego tekstu, jaki kierujemy do odbiorców. Pisząc treści łatwo przeoczyć podstawowe błędy lub zapomnieć o ich poprawieniu. Dlatego – w miarę możliwości czasowych – postaraj się zachować jeden zapasowy dzień na odpoczęcie od danej tematyki i powrót do tekstu ze „świeżą głową”.

Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    iCEA
    iCEA
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

    Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

    Jakie korzyści daje bezpłatny audyt SEO online? Podpowiadamy, na jakie aspekty zwraca uwagę bezpłatna analiza i jakich informacji może dostarczyć.
    Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić sukces?

    Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić sukces?

    Pozycjonowanie stron internetowych to istotny proces, który przynosi doskonałe efekty. Sprawdź więc, czy możesz przeprowadzać go samodzielnie!
    Jak budować wizerunek marki w Internecie?

    Jak budować wizerunek marki w Internecie?

    Zastanawiasz się, w jaki sposób wyróżnić swoją markę wśród najbliższej konkurencji i jak stworzyć jej rozpoznawalny wizerunek? Mamy ciekawe podpowiedzi.