Wyszukiwarki internetowe, wśród których prym wiedzie Google, to podstawowe narzędzie do korzystania z sieci niemal każdego z nas. Jednak jak dokładnie działają wyszukiwarki i skąd czerpią informacje o nowych stronach?
Nie jesteś jedyną osobą, która się nad tym zastanawia. Choć wyszukiwarki stały się oczywistym elementem codzienności, nadal nie każdy wie, czym są i w jaki sposób funkcjonują. Właśnie dlatego dziś chcemy Ci wyjaśnić wszystkie nieścisłości i ewentualne mity, które narosły wokół tego tematu.
Wyszukiwarka Google to witryna internetowa, którą od pozostałych stron internetowych wyróżnia specjalne oprogramowanie. To właśnie ono umożliwia przeszukiwanie ogromnych ilości treści i zasobów sieci, a następnie wybór tych, które najlepiej odpowiadają na wprowadzone przez użytkownika zapytanie.
Najsłynniejszą wyszukiwarkę można porównać do archiwum, w którym pełno jest teczek, katalogów i dokumentów. Posiada wiele przedmiotów, jednak – dzięki zachowanemu porządkowi – łatwo znaleźć ten, który w danej chwili jest potrzebny.
Kto jest odpowiedzialny za ten porządek? Roboty Google, zwane również pająkami, które regularnie przeszukują sieć w poszukiwaniu nowych stron, aby następnie szczegółowo je przeanalizować, zrozumieć i skatalogować. Są odpowiedzialne także za dodawanie nowych witryn do indeksu Google. Proces ten nazywany jest indeksacją stron.
Indeksacją stron nazywa się proces dodawania nowych stron do indeksu wyszukiwarki. Indeksacja nie dotyczy jednak wyłącznie zupełnie nowych zasobów sieci, ale także tych zaktualizowanych (np. zmienione treści na stronie czy wpis blogowy uzupełniony o dodatkowe informacje).
Dzięki niej Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania Google i wyświetli tym użytkownikom, którzy wpiszą odnoszącą się do niej frazę. Gdyby tak się nie stało, ruch na stronie prawdopodobnie spadłby niemal do zera, ponieważ dotarłyby do niej wyłącznie osoby posiadające jej dokładny adres URL. Tymczasem nawet na znane nam strony często docieramy właśnie poprzez Google, zamiast wpisując adres ręcznie w pasku adresu. Właśnie dlatego dodaj stronę do indeksu Google (tzn. daj czas zadziałać robotom wyszukiwarki i monitoruj stan indeksacji) i nie daj swojej stronie zginąć w sieci.
Gdy Twoja strona zostanie już dodana do spisu (indeksu) Google, pojawia się kolejna, istotna kwestia: jej pozycja w stosunku do innych stron. Jeśli np. Twoją stroną jest sklep online z modą dziecięcą, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że wiele innych witryn może opierać się na tej samej tematyce i, tym samym, wyświetlać się w odpowiedzi na te same słowa kluczowe.
Dobra wiadomość jest taka, że możesz sprawić, by to właśnie Twoja strona pojawiła się nad stroną konkurencyjnej firmy, dbając o pozycjonowanie strony. Nieco gorsza jest taka, że jest to proces czasochłonny i wymagający profesjonalnego wsparcia.
Pozycjonowanie to temat mocno złożony. Z jednej strony wymaga naprawdę indywidualnego podejścia, znajomości realiów rynkowych czy konkurencyjności w branży, jakiej dotyczy dana witryna. Z drugiej strony część „praw pozycjonowania” działa w każdym przypadku i pewne elementy zawsze będą mieć znaczenie (a przynajmniej do chwili, w której wyszukiwarka nie wypuści gigantycznej aktualizacji algorytmu, która rozniesie w pył dotychczasowy świat SEO).
Przede wszystkim musisz mieć świadomość, że działania podejmowane w ramach pozycjonowania można podzielić na dwa podstawowe typy:
Do tego pierwszego należą wszystkie działania, które można wykonać samodzielnie na swojej stronie WWW. Do tego drugiego należą działania podejmowane poza pozycjonowaną stroną i nie na każde z nich będziesz miał wpływ.
Za najważniejsze elementy pozycjonowania on-site możemy uznać:
Pozycjonowanie off-site opiera się zaś przede wszystkim na budowie jakościowego profilu linkowego tj. na linkach zewnętrznych pochodzących z zaufanych źródeł. Zasada jest prosta: im więcej miejsc w Internecie (stron internetowych, treści w mediach społecznościowych czy na forach) kieruje do danej podstrony Twojej witryny, tym większy autorytet zyskuje ona w oczach robotów Google, dzięki czemu ma ona szansę na podniesienie swojej pozycji.
Pamiętaj także, że równie istotne jest samo zachowanie użytkowników na Twojej stronie: to, ile czasu na niej spędzają i w jaki sposób eksplorują jej zawartość. Choć nie masz na to bezpośredniego wpływu (w końcu nie możesz nikogo zmusić, by wszedł na Twoją stronę i spędzał na niej czas), pamiętaj, że możesz przyciągnąć użytkowników wartością dodaną np. w postaci wartościowych treści.
Część osób, posiadających własne witryny WWW, może zastanawiać się: “jak dodać stronę do Google”? Przede wszystkim uspokajamy – nie musisz tego robić. Jeśli nie dojdzie do żadnego błędu, a strona funkcjonuje poprawnie, roboty Google prędzej czy później zauważą nowy zasób w sieci, złożą mu „wizytę” i dodadzą do katalogu wyszukiwarki.
Zupełnie osobną kwestią jest czas oczekiwania na indeksację. Ten może być różny, a czas w biznesie sieciowym jest na wagę złota. Jeśli zatem chcesz mieć pewność, że strona zostanie zauważona przez algorytm, możesz nieco przyspieszyć ten proces.
To wskazówka zwłaszcza w sytuacji, gdy wprowadziłeś zmiany na swojej stronie i chciałbyś, by katalog jak najszybciej je uwzględnił. W tym celu możesz przesłać mapę witryny do Google. Pamiętaj – aby skorzystać z tego oraz każdego innego sposobu na zgłaszanie stron do indeksacji, koniecznie musisz zarządzać daną witryną.
Metoda ta zda egzamin, gdy chodzi o indeksowanie mniejszej liczby adresów URL. W pozostałych przypadkach lepiej skorzystać z przesłania mapy witryny.
Nie jest to może sposób na bezpośrednie przesłanie prośby do Google, jednak z pewnością warto zwrócić uwagę na aspekt jakości witryny. Jeśli będzie ona odpowiednio zbudowana, przyspieszy to pracę robotów wyszukiwarki i tym samym wpłynie na czas, jaki algorytm będzie musiał poświęcić na dodanie adresu do Google.
Aby tak się stało, pamiętaj m.in. o:
Niektóre strony (lub też zmiany wprowadzane w ich obrębie) mogą z różnych powodów opierać się indeksacji. Aby uniknąć sytuacji, w której odnotujesz spadek ruchu na stronie i będziesz zachodzić w głowę, jaki jest tego powód, warto stale śledzić stan indeksacji strony. To dzięki temu będziesz wiedzieć, na czym stoisz oraz będziesz w stanie łatwiej namierzyć potencjalne problemy.
Indeksację swojej strony możesz sprawdzić na różne sposoby. Poniżej przedstawiamy Ci najprostsze z nich.
Tak, w tym miejscu ponownie odsyłamy Cię do nieocenionego Google Search Console, który powinien być Twoją bazą dowodzenia witryną. Aby dowiedzieć się, czy strona jest poprawnie skatalogowana w wyszukiwarce, znajdź sekcję Indeks i przejdź do punktu Stan. W ten sposób dotrzesz do raportu, który pokaże Ci potencjalne błędy na stronie, ostatnią aktualizację oraz szczegóły ewentualnych błędów (ze wskazaniem na ich konkretny typ).
Jeśli Twoja witryna nie jest szczególnie rozbudowana, możesz skorzystać z komendy site. To banalnie prosta metoda: wystarczy, byś w pasek przeglądarki wpisał komendę wyglądającą w ten sposób:
site:nazwatwojejstrony.pl
Wyszukiwarka wyświetli Ci wszystkie podstrony Twojej witryny, które zostały przez nią zindeksowane. Zwróć szczególną uwagę na to, czy wśród nich znajduje się strona główna.
Przykładowy widok po wpisaniu komendy site. W roli głównej strona Grupy iCEA.
Działa dokładnie na tej samej zasadzie, co poprzednia metoda. Aby z niej skorzystać, wpisz w pasek przeglądarki komendę:
cache:nazwatwojejstrony.pl
Dzięki temu dotrzesz do kopii z pamięci podręcznej wyszukiwarki. Jeśli zaś po zastosowaniu komendy nie wyświetli Ci się zawartość Twojej witryny, to znak, że coś poszło nie tak i indeksacja nie przebiegła pomyślnie.