Będąc na imprezie w gronie nowo poznanych osób, z pewnością szybko zapamiętasz charakterystyczne osoby: chłopaka w kwadratowych okularach, mężczyznę w turkusowym garniturze albo dziewczynę, która nie wymawiała litery „R”.
To oczywiście tylko barwna metafora, ale właśnie temu – w dużym uproszczeniu – służy kreowanie wizerunku marki, czyli tzw. branding. Jego podstawowe zadanie polega na tym, aby marka zapadła w pamięć konsumenta już przy pierwszym kontakcie i wywarła określone wrażenie.
W dzisiejszym wpisie znajdziesz informacje o tym:
Budowanie marki firmy to konsekwentne kreowanie rozpoznawalnego wizerunku, który wywoła konkretne skojarzenia konsumenckie. Wbrew pozorom nie powinien to być cel wyłącznie globalnych korporacji, ale także biznesów lokalnych, chcących wybić się na mniejszych rynkach. Jeśli odpowiednio zbudują wizerunek swojej marki, produktów lub usług, zyskają nowe grono klientów i wyższe zyski ze sprzedaży.
Oczywiście, wizerunek marki można budować zupełnie offline (korzystając z reklamy tradycyjnej czy materiałów drukowanych), jednak dziś skupimy się na brandingu online, polegającym na budowaniu wizerunku firmy w Internecie.
Budowanie marki w Internecie nie powinno być chaotyczne i przypadkowe, dlatego pierwszym krokiem powinno być opracowanie odpowiedniego planu działania.
Stworzenie strategii budowania marki to absolutna podstawa. Jeśli nie ustalisz, dla kogo ma być Twoja marka, jakie wartości reprezentować, czy jakie cechy posiadać, trudno będzie Ci realizować codzienne obowiązki: od komunikacji z fanami, po tworzenie materiałów reklamowych.
Mówiąc do wszystkich, tak naprawdę mówisz do nikogo. Zastanów się, do kogo chcesz mówić i w jaki sposób będziesz to robić. Ustal nie tylko, kto należy do Twojej grupy docelowej (np. młode mamy lub mężczyźni w określonym przedziale wiekowym), ale także, w jaki sposób korzysta z sieci, co lubi robić w wolnych chwilach i gdzie przebywa najczęściej. Dzięki tym informacjom dużo łatwiej będzie Ci dostarczać konsumentom wartościowy content.
Ustal nie tylko, czym Twoja marka ma być, ale także, czym zdecydowanie ma nie być. Bardzo pomocne może być wybranie archetypu marki. To zestaw cech, które mają prezentować Twoją firmę, nadając jej nieco ludzkich cech. W ten sposób marka może pełnić rolę wojownika, opiekuna, mędrca czy wesołka. Pamiętaj tylko, by konsekwentnie trzymać się wybranego archetypu i w odpowiedni sposób dopasować do niego styl komunikacji.
Aby logo Twojej marki było w odpowiedni sposób wykorzystywane i prezentowane, warto zadbać o profesjonalną księgę znaku. W takim dokumencie znajdują się szczegółowe informacje o samym logo (jego budowie, znaczeniu czy kolorystyce), a także zasady określające jego użycie, z uwzględnieniem zarówno prawidłowych, jak i nieprawidłowych form.
Do wykreowania wizerunku marki potrzeba czasu i naprawdę długofalowych działań. Oczywiście, ich charakter będzie w dużej mierze zależny od Twojej branży, konkurencji na rynku czy produktów, które oferujesz. Niezależnie jednak od tych czynników dobry branding zawsze powinien wyróżniać się następującymi cechami.
Branding zdecydowanie musi być jakiś. Niezależnie od wybranego przez Ciebie archetypu charakter marki powinien być na tyle wyrazisty, by konsument był w stanie rozpoznać go bez dłuższego zastanawiania się. Pomyśl sam o charakterystycznych, rysunkowych reklamach RedBulla czy pomarańczowych plecakach dostawców z Pyszne.pl. To wszystko także jest kreowaniem wizerunku tych marek.
Twoja marka kreuje się na „luźną” i nowoczesną? Postaraj się o to, by mówiła rzeczywistym językiem młodych osób. Jakiekolwiek próby sztucznego odtworzenia komunikacji młodzieży zwykle wypadają po prostu śmiesznie i „boomersko”. Wysil się więc i poznaj swoją grupę docelową od środka, by uniknąć podobnych wpadek.
Jeśli Twoja marka jednego dnia serwuje poważny, merytoryczny content, któremu towarzyszą stonowane kolory, a kolejnego dnia wrzuca na swój fanpage mema, odbiorcom trudno będzie ją zapamiętać i przypisać jej konkretne cechy. Rzecz jasna tzw. poważne marki także mogą czasem puścić oko do swoich fanów, jednak takie sytuacje powinny być sporadyczne, uzasadnione i choć niewielkim stopniu nawiązujące do działalności firmy.
Pamiętaj o konsekwencji także wówczas, gdy równolegle działasz w świecie offline i online. Choć wymagają użycia zupełnie różnych środków, zasada konsekwencji nadal je obejmuje, dlatego np. drukowana ulotka reklamowa nie powinna różnić się kolorystyką czy fontem od tych użytych na stronie internetowej marki.
Budowanie marki w Internecie to dziś nie lada wyzwanie. Z jednej strony ogromna konkurencja wzbudza presję i wielu przedsiębiorców może odczuwać, że powinna być wszędzie oraz działać na każdym polu. Z drugiej strony, doba wciąż trwa tylko 24 godziny, dlatego warto zdecydować się na te kanały komunikacji i rodzaj działań, które będą w stanie trafić do grupy docelowej marki.
Kreowanie wizerunku w sieci można realizować w naprawdę różny sposób. Poniżej znajdziesz listę rekomendowanych przez nas aktywności, jednak nie traktuj jej jak recepty, z której powinieneś odhaczać kolejne punkty, a raczej jak spis, z którego możesz wybrać to, co znajdzie zastosowanie w przypadku Twojej firmy.
Pozycjonowanie (inaczej SEO) ma za zadanie podnieść pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W tym celu pozycjonerzy działają zarówno w obrębie samej witryny (pozycjonowanie on-site), jak i poza nią (off-site).
Samo pozycjonowanie, co prawda, nie wykreuje wizerunku Twojej marki, jednak – połączone z innymi, skutecznymi działaniami – może uczynić ją rozpoznawalną. To proste: im częściej nazwa Twojej firmy lub Twoich flagowych produktów pojawią się na ekranach urządzeń internautów, tym bardziej zapadną im one w pamięć.
Naming, czyli po prostu nadawanie nazw (firmom, produktom lub ich seriom), jeszcze do niedawna traktowany był po macoszemu. Dziś jednak świadomość przedsiębiorców rośnie i coraz częściej oddają to zadanie w ręce profesjonalistów.
Trafiona nazwa, która budzi określone emocje, jest łatwa do zapamiętania lub brzmi miło dla ucha, to naprawdę duży kapitał marki. Jeśli postanowisz skorzystać z usług specjalistów, pamiętaj, że poza samą propozycją nazwy masz prawo oczekiwać także szczegółowego objaśnienia i krótkiego opisu jej genezy.
Wspomnieliśmy już o niej trochę przy księdze znaku. Używanie określonej kolorystyki, ale także fontów, to istotny element kreowania wizerunku. Gdybyś każdego dnia serwował swoim odbiorcom treści w innej kolorystyce i z innym fontem, szanse na zapamiętanie marki zaczynają się robić niebezpiecznie bliskie zeru.
Są dziś bardzo ważne, jednak nie daj się zwariować. Nie musisz być wszędzie – wystarczy, że będziesz tam, gdzie swój czas spędzają także Twoi klienci. Nie każda marka musi mieć konto na Instagramie i nie każdej przyda się profil na TikToku. Przeanalizuj zatem charakter swoich produktów i skieruj się tam, gdzie zaprezentujesz je najlepiej.
Zakupy online to dziś codzienność wielu Polaków, a w trakcie pandemii sektor e-commerce tylko urósł w siłę. Konsumenci coraz częściej, zamiast własnoręcznie ściągać produkty z półek, otwierają w domu paczki z przesyłką. Wykorzystaj ten fakt do wzmocnienia wizerunku marki: wrzuć do środka miłą pocztówkę, voucher na kolejne zakupy lub inny drobiazg, który wyróżni Twoją przesyłkę na tle pozostałych. Pamiętaj też o odpowiednim wypełnieniu kartonu – w dobie coraz bardziej świadomych konsumentów postaw na możliwie ekologiczne alternatywy.
To, w jaki sposób komunikujesz się z fanami (np. w komentarzach, odpowiedziach na opinie czy w ramach mailowej obsługi klienta), ma ogromne znaczenie i również jest częścią wizerunku Twojej marki. Sprawnie przeprowadzona reklamacja, odpowiedź na nurtujące pytania lub pomoc w wyborze produktu z pewnością sprawią, że klienci zachowają miłe wspomnienia o Twojej marce i bardzo możliwe, że sięgną po nią ponownie.
Kojarzysz różowego króliczka Duracell? Poczciwego Henia z reklam Tesco? Wiecznie złego Małego Głoda? To nie były pojedyncze akcje reklamowe czy wybuch kreatywności działu marketingu, a konsekwentnie kreowany brand heroes, czyli tzw. maskotki / bohaterowie marki. Właśnie dzięki charakterystycznym – czasem śmiesznym, czasem groźnym, a czasem budzącym tylko uśmiech politowania – postaciom reprezentowane przez nich marki mogły jeszcze skuteczniej kreować swój wizerunek, a odbiorcy, którzy polubili specyficznych bohaterów, okazywali sympatię także do samej firmy.
Po dzisiejszej lekturze wiesz już, czym jest budowanie wizerunku firmy w Internecie, jak powinno wyglądać i co możesz wykorzystać w tym procesie. Na koniec chcemy więc tylko podkreślić, że gra jest warta świeczki i przedstawić Ci 3 największe korzyści z niej płynące: