Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

Czy darmowy audyt SEO jest wartościowy?

Wdrożenie efektywnej strategii pozycjonowania powinno zacząć się od analizy potrzeb i aktualnego stanu strony. W tym celu można wykonać audyt SEO, który dostarczy wielu przydatnych informacji – możemy znaleźć oferty zarówno darmowych, jak i płatnych usług tego typu. Czy warto postawić na bezpłatny audyt SEO?

SEO – podstawa marketingu w sieci

Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli właśnie SEO, to najważniejszy składnik pozycjonowania, które z kolei jest niezwykle istotnym elementem działań marketingu online. Głównym celem tego typu działań jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Praktycznie każdy internauta codziennie używa takich portali, jak Google, by znaleźć interesujące informacje, usługi czy produkty – jeśli chcesz, aby użytkownicy sieci trafili właśnie na Twoją stronę, z pewnością warto zadbać o pozycjonowanie.

Co wpływa na pozycję strony?

Według dokładnej definicji SEO dotyczy wyłącznie czynności, które zachodzą na samej stronie. Niekiedy jednak termin ten jest rozszerzany na całokształt pozycjonowania, wraz z elementami takimi jak budowa profilu linkowego z użyciem zewnętrznych stron, marketing w mediach społecznościowych czy zarządzanie profilami firmowymi na przykład w GMF (Google Moja Firma).

Nawet gdy ograniczymy się do samych działań na stronie, lista czynników wpływających na SEO jest niezwykle długa. Szacuje się, że Google ocenia strony na podstawie ponad 200 czynników – aby sprawdzić, czy witryna jest zgodna z wytycznymi wyszukiwarki, warto przeprowadzić audyt SEO online. Marketing internetowy to niezwykle skuteczna forma reklamy, która wraz z rozwojem sieci zyskała kluczowe znaczenie w pozyskiwaniu klientów. Oto niektóre kwestie, które wpływają na pozycję strony:

  • dopasowanie treści do fraz kluczowych,
  • czytelność treści – odpowiednia struktura strony, stosowanie nagłówków i innych elementów HTML, które wpływają na odbiór zawartości,
  • linkowanie – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne,
  • szybkość ładowania strony,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • historia domeny,
  • zabezpieczenia – w szczególności obsługa protokołu HTTPS.

To jednak dopiero początek. Nie sposób wypisać wszystkie czynniki, które mają znaczenie dla pozycji strony, a tym bardziej zarządzać nimi na własną rękę. Właściciele stron, którzy chcą osiągnąć realny sukces w sferze online, mogą rozpocząć współpracę z agencją SEO, która pomoże w prowadzeniu tego typu działań. Nawet jeśli nie planujemy skorzystania ze wsparcia na tym polu, warto przeprowadzić audyt SEO darmowy lub płatny.

Audyt SEO online – co to jest?

Skuteczna strategia pozycjonowania powinna obejmować wszystkie najważniejsze elementy związane z promowaniem strony, a jednocześnie zwracać uwagę na unikalne potrzeby każdej firmy i witryny. W zależności od branży, w której się poruszamy, charakterystyki grupy odbiorców czy planowanego budżetu działania marketingowe mogą być przeprowadzane zupełnie inaczej. Pierwszym krokiem do opracowania efektywnej strategii będzie przede wszystkim dogłębna analiza, czyli właśnie audyt SEO online.

Zadaniem audytu SEO jest dokładne przeanalizowanie czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie strony. Osoby przeprowadzające tego typu analizę korzystają ze specjalistycznych narzędzi, posiłkując się przy tym własną wiedzą i doświadczeniem, by wyznaczyć różne metryki i przygotować raport.

To także proces, w którym można zidentyfikować najważniejsze problemy z witryną. Te z kolei mogą przekreślić szanse na udane pozycjonowanie nawet przy dobrej kondycji pozostałych części strony. Jednym z takich czynników może być brak wsparcia dla HTTPS. Google znacznie słabiej ocenia witryny bez tego protokołu, a komunikaty o braku zabezpieczeń pojawiające się w większości przeglądarek mogą skutecznie zniechęcić osoby odwiedzające naszą stronę. Do celów audytu należy także wstępne określenie, jaka strategia będzie najbardziej efektywna w danej sytuacji.

Rodzaje audytu SEO

Audyt SEO, podobnie jak sama strategia pozycjonowania, może zwracać uwagę na różne kwestie. Co więcej, podział może dotyczyć również sposobu przeprowadzenia analizy – wyróżniamy przede wszystkim sprawdzenie manualne (wszystkie elementy są analizowane ręcznie) i automatyczne (z użyciem dedykowanych narzędzi). Najczęściej jednak możemy spotkać się z połączeniem tych dwóch metod, czyli audytem manualno-automatycznym. W kwestii konkretnych obszarów możemy wyróżnić m.in.:

  • audyt SEO on-site – skupia się na jakości treści i technicznej sprawności witryny, możliwe jest także sprawdzenie jedynie konkretnych elementów poprzez:
    • audyt słów kluczowych,
    • audyt techniczny,
    • audyt Core Web Vitals – sprawdzenie zgodności z wytycznymi Google w kwestii UX, które od niedawna odgrywają znacznie większą rolę dla pozycjonowania,
  • analizę off-site – obejmuje działania poza stroną,
  • audyt konkurencji – w tym przypadku analizowane są głównie działania stron bezpośrednio rywalizujących o pozycję z daną witryną.

Audyt SEO free – co może obejmować?

Darmowy audyt SEO to usługa, którą można znaleźć w ofercie wielu agencji pozycjonerskich. To dość szybka i nieco powierzchowna analiza, która często dotyczy tylko strony głównej wybranego serwisu. Co więcej, takie sprawdzenie obejmuje jedynie części witryny dostępne publicznie.

Audyt SEO darmowy najczęściej nie wymaga korzystania ze specjalistycznych narzędzi. Niektóre serwisy umożliwiają ponadto wykonanie takiej analizy na własną rękę – dzięki temu możemy w szybki sposób otrzymać najważniejsze informacje o pozycjonowaniu strony. W większości przypadków cały proces przebiega automatycznie. Sprawdzimy w ten sposób kilka istotnych czynników, takich jak:

  • poprawność indeksowania,
  • struktura strony (przede wszystkim obecność i rozmieszczenie nagłówków),
  • szybkość ładowania witryny,
  • responsywność, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • wykorzystanie meta tagów.

Ograniczony zakres darmowego audytu nie oznacza jednak, że jest to całkowicie nieprzydatne narzędzie. Nawet szybkie sprawdzenie strony pozwoli zidentyfikować najważniejsze problemy, co może być przydatne w początkowych fazach pozycjonowania lub w sytuacji, gdy przeoczymy istotne błędy, a reszta działań została przeprowadzona poprawnie. Część agencji oferuje tego typu usługi jako wstęp do dalszej współpracy – w tym przypadku zakres działań może być nieco szerszy.

Co oferuje płatny audyt SEO?

Alternatywą dla darmowego audytu SEO jest płatna analiza. Decydując się na tego typu usługę, możemy liczyć na bardzo dokładne sprawdzenie różnych czynników, które wpływają na pozycjonowanie strony. Proces ten powinien być przeprowadzany przez specjalistów o rozległej wiedzy i sporym doświadczeniu w marketingu. W jego trakcie wykorzystuje się najczęściej zarówno metody automatyczne, jak i manualne, łącząc wnioski zdobyte z wielu źródeł. Przed audytem często przeprowadzana jest konsultacja z osobą zamawiającą tego typu analizę, by określić, na które aspekty należy zwrócić szczególną uwagę.

Audyt SEO: darmowy czy płatny?

Podstawową różnicą między płatnym a bezpłatnym audytem jest zakres analizy. Audyt SEO free oferuje jedynie dość ogólne i pobieżne spojrzenie na stronę, dostarczając informacji wyłącznie o najbardziej zauważalnych problemach. Jeśli chcemy wyprzedzić działania konkurencji, musimy skorzystać z bardziej rozbudowanych usług, takich jak płatny audyt SEO. Ponadto należy pamiętać, że audyt SEO online przeprowadzony za darmo najczęściej nie bierze pod uwagę takich kwestii, jak sytuacja firmy, wymagania danej branży czy czynności rynkowych rywali.

Jak zatem wybrać odpowiedni audyt SEO? Darmowy wariant to opcja, która będzie odpowiednia, gdy zależy nam na bardzo szybkim sprawdzeniu kilku najważniejszych aspektów. Możemy zdecydować się na taką analizę, jeśli nie planujemy wdrażania szerszych działań SEO, a interesuje nas głównie powierzchowna ocena witryny. Jest to również narzędzie dla osób, które chcą samodzielnie zająć się pozycjonowaniem, jednak w tym przypadku będzie konieczna pewna wiedza, a także dokładne, ręczne sprawdzenie wielu innych aspektów. Płatny audyt wymaga poniesienia pewnych kosztów, które mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. W zamian jednak otrzymujemy bardzo szczegółowy raport, który pozwoli dokładnie określić, jakie elementy strony wymagają poprawy i na czym należy się skupić podczas opracowywania strategii. To odpowiedni wybór, gdy zależy nam na efektywnym wypromowaniu strony w wyszukiwarce internetowej i planujemy skorzystać ze wsparcia agencji SEO.

Dalsze działania po przeprowadzeniu audytu SEO

Kompleksowa analiza strony pod względem SEO pozwoli nam uzyskać wartościowe informacje na temat skuteczności pozycjonowania. Audyt umożliwia zatem dokładne określenie, jakie czynności należy wdrożyć, aby poprawić pozycję strony. To jednak dopiero pierwszy krok dość długiej drogi. Jak wykorzystać pełen potencjał danych, które dostarczy nam raport z audytu? Świetnym pomysłem może być dalsza współpraca z agencją – jeśli wybierzemy firmę, w której przeprowadzaliśmy audyt, możemy od samego początku liczyć na efektywne dostosowanie strategii. Warto pamiętać, że samodzielne działania w zakresie pozycjonowania bardzo rzadko przyniosą nam takie rezultaty, jak w przypadku profesjonalnych usług od agencji SEO.

iCEA
iCEA
Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak powinny wyglądać treści pisane pod SEO?

Jak powinny wyglądać treści pisane pod SEO?

Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać dobry tekst SEO i w jaki sposób przyciągnąć klienta na swoją stronę? Ten artykuł pomoże Ci w Twoich rozważaniach!
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposobu, jak zwiększyć sprzedaż? W artykule znajdziesz kilka ciekawych wskazówek, dzięki którym osiągniesz sukces.
Jak budować wizerunek marki w Internecie?

Jak budować wizerunek marki w Internecie?

Zastanawiasz się, w jaki sposób wyróżnić swoją markę wśród najbliższej konkurencji i jak stworzyć jej rozpoznawalny wizerunek? Mamy ciekawe podpowiedzi.